De bronzen beelden van Daari zijn gemaakt door bronsgieters in Erode (Tamil Nadu) die afstammen van de meester-beeldenmakers van de Chola-dynastie (900-1100 AD). Zij werken onder leiding van een meervoudig winnaar van prestigieuze nationale kunstnijverheidsprijzen. Het procédé, de zgn. verloren-was-methode, dat ze gebruiken, is sinds het ontstaan van de bronzen beelden-traditie ongewijzigd. Voor elk beeld wordt een eenmalig te gebruiken mal gemaakt. Dat betekent onder andere dat elk beeld uniek is.

De verfijnde bronzen Chola beelden zijn in de hele wereld bekend. Zowel de oude als de nieuwe beelden die in de Chola traditie worden gemaakt zijn enorm zwaar en tegelijkertijd licht, plastisch en elegant van vorm. De nadruk ligt hier niet op ingewikkelde ornamenten en formaliteit, maar op levende expressie. Het is duidelijk dat de oorspronkelijke kunstenaars zich zo'n grote vrijheid konden veroorloven dat ze uiteindelijk met iets verfrissend nieuws en vooral ongelooflijk moois op de proppen konden komen.

In elk geval heeft de beeldenproductie onder de Chola's een enorme groei doorgemaakt. In die tijd ontstond het idee dat de tempelgoden (in de vorm van beelden) een prominente koninklijk-soort plaats zouden moeten krijgen in het publieke leven, ook buiten de tempel; dat ze het middelpunt zouden moeten zijn van processies en andere rituelen. Aangezien de vaste, stenen (granieten) tempelbeelden niet verplaatsbaar zijn, werden speciaal hiervoor, als substituten, bronzen beelden vervaardigd.

De verloren-was-methode

De productie van een bronzen beeld begint met het mengen en kneden van bijenwas, paraffine en olie tot een modelleerbare substantie. Met die substantie worden de beelden - lichaamsdeel na lichaamsdeel - tot in de allerkleinste details vormgegeven. Het hele beeld wordt vervolgens 'ingepakt' in verschillende lagen klei, waarvan de eerste heel fijn van structuur is zodat ze alle details van het wassen beeld in zich op kan nemen. Aan de onderkant van de mal worden gaten aangebracht. Een systeem van interne kanaaltjes zorg dat de afvoer van vloeibare was en de aanvoer van brons zonder veel problemen (o.a. als gevolg van 'gevangen lucht') kan verlopen. Mal en wassen beeld worden dan te drogen gelegd in de zon en uiteindelijk verhit in een simpele oven. Het wassen beeld smelt, loopt als vloeibare was uit de mal en/of verdampt. Wat er over blijft is een verstevigde (min of meer gebakken) mal. Het sterk verhitte, vloeibare brons (een legering van koper, zink, lood, zilver en goud) wordt in de eerder genoemde gaten gegoten. Het geheel moet vervolgens twee uur afkoelen. Dan wordt het bronzen beeld bevrijd uit zijn of haar mal en worden eventuele imperfecties weggewerkt.

DAARI had een beperkte voorraad beelden. Bijna alle beelden zijn verkocht. Het ligt in de bedoeling om nieuwe beelden in te kopen. Vooralsnog zijn alleen de volgende beelden nog te koop.









Nataraja, ongeveer105 cm hoog, € 2653









Parvati (Boga Sakti), ongeveer 45 cm hoog, € 857









danseres, ongeveer 38 cm hoog, € 397


bronzen beelden

papiermaché beelden

overhemden

RVS serviesgoed

houtdraaiwerk

slingers

filmposters

sjaals

dhurries

rotan

Mithila paintings

messing potten

kalamkari

marktenkalender

handel algemeen
  BRONZEN BEELDEN < handel (producten algemeen) < start
  START
  REIZEN > reis-op-maat | weversroute | oostkustreis | architectuurreis | keralareis | reisdagboeken
  HANDEL > overhemden | kalamkari | papiermaché beelden | bronzen beelden | Mithila paintings |
          filmposters | RVS serviesgoed | slingers | dhurries | houtdraaiwerk | rotan | messing potten |
          marktkalender
  CONTACT
  LINKS > SKCV