De bronzen beelden van Daari zijn gemaakt door bronsgieters in Erode
(Tamil Nadu) die afstammen van de meester-beeldenmakers van de
Chola-dynastie (900-1100 AD). Zij werken onder leiding van een
meervoudig winnaar van prestigieuze nationale kunstnijverheidsprijzen.
Het procédé, de zgn. verloren-was-methode, dat ze gebruiken, is sinds
het ontstaan van de bronzen beelden-traditie ongewijzigd. Voor elk
beeld wordt een eenmalig te gebruiken mal gemaakt. Dat betekent onder
andere dat elk beeld uniek is.
De verfijnde bronzen Chola beelden zijn in de hele wereld bekend. Zowel
de oude als de nieuwe beelden die in de Chola traditie worden gemaakt
zijn enorm zwaar en tegelijkertijd licht, plastisch en elegant van
vorm. De nadruk ligt hier niet op ingewikkelde ornamenten en
formaliteit, maar op levende expressie. Het is duidelijk dat de
oorspronkelijke kunstenaars zich zo'n grote vrijheid konden veroorloven
dat ze uiteindelijk met iets verfrissend nieuws en vooral ongelooflijk
moois op de proppen konden komen.
In elk geval heeft de beeldenproductie onder de Chola's een enorme
groei doorgemaakt. In die tijd ontstond het idee dat de tempelgoden (in
de vorm van beelden) een prominente koninklijk-soort plaats zouden
moeten krijgen in het publieke leven, ook buiten de tempel; dat ze het
middelpunt zouden moeten zijn van processies en andere rituelen.
Aangezien de vaste, stenen (granieten) tempelbeelden niet verplaatsbaar
zijn, werden speciaal hiervoor, als substituten, bronzen beelden
vervaardigd.
De verloren-was-methode
De productie van een bronzen beeld begint met het mengen en kneden van
bijenwas, paraffine en olie tot een modelleerbare substantie. Met die
substantie worden de beelden - lichaamsdeel na lichaamsdeel - tot in de
allerkleinste details vormgegeven. Het hele beeld wordt vervolgens
'ingepakt' in verschillende lagen klei, waarvan de eerste heel fijn van
structuur is zodat ze alle details van het wassen beeld in zich op kan
nemen. Aan de onderkant van de mal worden gaten aangebracht. Een
systeem van interne kanaaltjes zorg dat de afvoer van vloeibare was en
de aanvoer van brons zonder veel problemen (o.a. als gevolg van
'gevangen lucht') kan verlopen. Mal en wassen beeld worden dan te
drogen gelegd in de zon en uiteindelijk verhit in een simpele oven. Het
wassen beeld smelt, loopt als vloeibare was uit de mal en/of verdampt.
Wat er over blijft is een verstevigde (min of meer gebakken) mal. Het
sterk verhitte, vloeibare brons (een legering van koper, zink, lood,
zilver en goud) wordt in de eerder genoemde gaten gegoten. Het geheel
moet vervolgens twee uur afkoelen. Dan wordt het bronzen beeld bevrijd
uit zijn of haar mal en worden eventuele imperfecties weggewerkt.
DAARI had een beperkte voorraad beelden. Bijna alle beelden zijn verkocht. Het ligt in de
bedoeling om nieuwe beelden in te kopen. Vooralsnog zijn alleen de volgende beelden nog te koop.
Nataraja, ongeveer105 cm hoog, € 2653
Parvati (Boga Sakti), ongeveer 45 cm hoog, € 857
danseres, ongeveer 38 cm hoog, € 397