Ahmedebad, Calico museum
Ik ben nu voor de derde keer met Daari in India en het voelt meteen
goed, het voelt als thuiskomen. Wat een heerlijk land is dit, als je de
moeite wilt doen om er een beetje dieper in door te dringen.
Een autoriksja brengt ons vandaag naar het bekende Calico Museum of
Textiles. De kostbare textielcollectie wordt tegenwoordig zo goed
beschermd dat het niet langer mogelijk is om er een individueel bezoek
te brengen. Robert Jan regelde een afspraak voor onze groep. In India
kom je zelden te laat, je moet altijd geduld hebben en wachten. Zo ook
vandaag. Wachten is niet zó erg, er is altijd van alles te zien. Een
groepje kleurig geklede muzikanten trekt onze aandacht en wij de hunne.
Als wij foto,s maken dringt het bestuur van de groep, keurig in het
pak, zich op de voorgrond. Niets nieuws onder de zon!
De prachtige toegangspoort tot het complex trekt ook onze aandacht. Het
museum is gevestigd in de vroegere woning van de familie Sarabhai. Zij
waren de eigenaars van de Calico Mills, een van de oudste
textielfabrieken in Ahmedabad. Het is eigenlijk een verzameling van
gebouwen in een groot park, een schenking van de familie aan de
Sarabhai Foundation. Met name Gira Sarabhai verzamelde en conserveerde
textiel van hoogwaardige kwaliteit. Het museum heeft van meet af aan
gefungeerd als onderzoekscentrum voor textieldesign en ook nu nog
verlenen textielonderzoekers van over heel de wereld hun medewerking.
Ons wachten wordt beloond. De poort gaat open. Tassen, camera's,
mobiele telefoons, alles moet achter blijven op het bankje onder de
poort. Een Engelse dame kijkt bezorgd naar haar dure camera. De bewaker
verzekert haar met een brede glimlach dat alles goed komt. Ze kijkt
naar mij en ik als ervaren Indiareiziger lach ook maar geruststellend.
Wat vormen deze gebouwen met hun dikke houten pilaren, deuren met
prachtig houtsnijwerk en met marmer ingelegde vloeren een prachtig
decor voor deze unieke textielcollectie. Een dame die zich enigszins
militaristisch gedraagt, leidt ons rond. Onmiddellijk nadat we de
collectie in een vertrek bekeken hebben gaat het licht uit. Jammer voor
ons, maar geweldig goed voor dit unieke Indiase erfgoed.
Van alle textiele technieken in India zijn hier de mooiste voorbeelden
te zien. Weefsels, borduurwerk en kalamkari. Rijk textiel afkomstig uit
de tijd van de Indiase heersers, textiel van de verschillende
nomadenstammen, ontroerend textiel uit het dagelijks leven, textiel
voor de tempels, maar ook textiel dat eens zo'n belangrijke
handelswaarde voor India betekende. De dame van de rondleiding blijkt
uiteindelijk heel aardig en geeft een schat aan informatie. Het
voormalige zwembad van de familie Sarabhai is voorzien van prachtige
tapijten en er zijn rijk versierde tenten opgezet, die dateren uit de
tijd van de koninklijke heersers. Af en toe moet ik in mijn armen
knijpen om er zeker van te zijn dat ík het ben die al dit moois kan
zien. Ze vertelt over borduurmotieven, hoe er door middel van
tekeningen op de muur, gemaakt met rijstpasta, gecommuniceerd werd. Dat
die tekeningen later omgezet werden in borduurwerk en quilts. En dat op
die manier ook het bekende paisley motief ontstaan is, als een
vuistafdruk op de muur. Opgravingen in Egypte brachten indigo-geverfde
ikatweefsels aan het licht, afkomstig uit India en ook de vorsten aan
de Indonesische hoven maakten graag gebruik van de Indiase kennis en
verfijndheid op weefgebied.
Het is teveel voor één morgen. Er zijn ook teveel dingen die ik miste.
Het licht werd te snel gedoofd. Vrijdag, op onze vrije dag komt mijn
nieuwe kans. Ik meld me meteen aan voor een nieuwe rondleiding.
Mia
Patola Wevers, Patan
Gelukkig ging de hele groep akkoord om, voordat we naar Patan reizen,
bij het vliegveld langs te gaan om onze bagage op te halen. Volgens RJ,
die om 6.15 met het vliegveld belde, zou het er zijn, dus wij in
spanning heen. Daar worden we nog even in gehouden, want de sleutel van
het bagagehok was zoek, maar na een act van diverse bewakers, kon ie
toch open en ja hoor, daar waren onze koffers! Verzegeld met loodjes en
allerlei bagagetags eraan, je zou wel willen weten waar ze allemaal
geweest zijn. De kamelenkarren,die we al zagen waren dus inderdaad een
goed voorteken.
Het landschap onderweg is vrij saai, maar er is veel te beleven: veel
kamelen en een olifant. De auto's puilen uit van alle mensen en een
voor ons rijdende vrachtwagen met blikken is griezelig scheef geladen.
Een vrachtwagen met lekke band wordt gewoon op de rijbaan verwisseld.
Langs de weg allemaal flamboyants, wat zal dat mooi zijn als ze
bloeien!
Inmiddels katoenvelden, dille, karpata (ricinus, lot had gelijk).
We stoppen bij de Rani-ki-Vav stepwell, een met heel veel beeldhouwwerk
versierd monument, alles nog heel gaaf al is het dan meer dan 1000 jaar
oud. Echter ook heel steil, zodat ik het slechts van bovenaf bewonder
en hoop op mooie foto's van Ineke beneden. Het ligt is een soort
golfparkachtige omgeving, die keurig wordt aangeveegd door vrouwen in
sari's.
De jongen van de patolawevers komt ons hier ophalen op zijn scooter en
rijdt voor ons uit. Bij binnenkomst is het eerste wat me opvalt, dat de
twee weefgetouwen zo scheef staan, dat kan ik me van geen enkel plaatje
herinneren. Met scheef bedoel ik rechterdeel van het weefgetouw veel
hoger dan links.
Verder moet dit verslag ook puntsgewijs, want er was te veel om te
zien, teveel om op te noemen, te veel indrukken en zulke aardige
mensen. Hadden ze al urenlang onze vragen beantwoord, geposeerd voor al
onze foto's en filmpjes, gingen de masterweavers ook nog eens onze
lunch op staan scheppen, bijzonder!
- Scheef omdat ze dan een lichtinval hebben, die beter de fouten toont
- 1 zit te weven, de ander staat
-- na ong. 15 centimeter te hebben geweven, gaan ze alles nog
corrigeren met (stalen) breipennetjes, en je ziet het onder hun handen
mooier worden
- waarom is de breedte in de evenaar breder dan dan het geweven deel?
Ze gebruiken geen riet, wel een breedtehouder.
- waarom 3 stokken bij 1 schacht? Om stevigheid te geven bij het
schachtwisselen. Ze hebben maar 2 schachten.
- Geen was wordt gebruikt, alleen starch.
- Bij het afbinden heeft hij een lapje om zijn vinger en maakt de
draadjes nat op zijn schoot.
- Tekent af met houtskool
Mirjam
Een lange en mooie tocht door de groene delta van de Godavari
rivier
Vandaag begint onze derde week. Een lange, maar prachtige bustocht
staat op ons programma. De bus op zichzelf is al prachtig. Ieder heeft
een eigen plek en de beentjes kunnen languit doordat de stoelen
uitklapbaar zijn. Nooit geweten dat er in India zulke mooie bussen
bestonden.
Terwijl ik genietend naar buiten kijk, denk ik nog even aan de dag van
gisteren. We bezochten toen de wevers van Uppada. Fantastisch om te
zien hoe in deze tijd de handweefkunst in India toch nog steeds een
ontwikkeling doormaakt. De weefsels in dit dorp waren altijd eenvoudig
en grof. Nu maakt men er de uiterst fijne jamdaniweefsels. Ik ben er
helemaal weg van. Omdat het zondag is, weven ook de kinderen mee. Leuk
om te zien, hoe ze, soms met vieren naast elkaar achter het getouw, met
hun kleine vingertjes de patroontjes inleggen. Op doordeweekse dagen
gaan ze echt naar school, zo wordt ons verzekerd. Het dorp ziet er
welvarend uit.
Met de hulp van Suresh praat ik met een wever. Hij gelooft niet dat ik
een weefster ben en stelt via Suresh allerlei kritische vragen: 'Hoe
breed is je getouw, heb je een dobby, hoeveel schachten heb je, hoeveel
draden op 1 cm.gebruik je en welke garens en wat weef je zoal?' Als ik
alles beantwoord heb, is hij toch wel een beetje overtuigd.
Terug naar vandaag. Het landschap wordt steeds mooier. Palmenbossen,
rijstvelden, palmenbossen, rijstvelden. Wat een prachtige kleuren
groen. Af en toe een verstild dorpje of een lawaaierig stadje. Het
leven lijkt hier goed te zijn. We picknicken onder de palmbomen. Robert
Jan en Suresh namen heerlijke snackjes mee. Hier is het leven in ieder
geval goed.
Onderweg bezoeken we een bijzondere Shivatempel: Draksharamam. Zoals
bij alle 'levende' Hindoetempels in India is ook hier weer volop
bedrijvigheid. Een slangenbezweerder . laat zijn slang tot vlak voor
mijn voeten dansen en barst in lachen uit als ik verschrikt achteruit
loop. Een oudere heer vraagt mijn mening over zijn land en over het
tempelgebeuren. Ik antwoord dat ik altijd onder de indruk ben van de
manier waarop deze mensen met hun geloof bezig zijn. En dat ik de
warmte en vriendelijkheid waardeer die we overal ervaren.
'Is het omdat in deze maatschappij pijn en verdriet nog niet
repareerbaar zijn?', vraag ik me af. In onze wereld bestaat immers voor
alles een therapie. Dat maakt religie overbodig.
De trappen bij de uitgang worden bevolkt door bedelaars en heilige
mannen. Ik heb weer munten gespaard, dus kan in bijna ieder bedelnapje
iets laten tinkelen.
Het is al laat als we aankomen in onze eenvoudige compound op het
platteland. We hebben geen douche, soms geen licht en soms ook geen
water, maar 's morgens om zeven uur kunnen we al buiten zitten en
krijgen we een kopje koffie. We horen dan ook al de eerste geluiden in
het schooltje en worden door de trotse onderwijzeres uitgenodigd om te
komen kijken .En 's avonds spelen we 'twee emmertjes water halen' met
de kinderen. Hier is het leven ook goed!
Mia
Venkatagiri & Sri Kalahasti
We zijn al vroeg op maar de bus laat even op zich wachten. Hebben
een mooie tocht door zonnebloemvelden (ineens is het heel heiig) naar
Venkatagiri. De wevers zijn hier bekend om hun gouden randen en ook
wordt er jamdani gemaakt.We zagen een levensboom, die wel geschilderd
leek ipv geweven. Als ik er een plaatsje voor had gehad. Ook hier weer
een awardwinner, die met de president van India, Kamal op de foto
staat. Sommige designs zijn door de awardwinner gemaakt, andere komen
computerised uit Hyderabad. We nemen ook nog een kijkje bij de ververs,
op de voet gevolgd door een plaatselijke fotograaf en hordes
schoolkinderen. Bij de ververs gaat het weer op zijn Indiaas: we want
bright colors, niks afgewogen, na iedere keer verven weer een bekertje
concentraat bij het verfbad.
We rijden door naar Sri Kalahasti, het centrum van de echte (dwz met de
pen) kalamkari. Maar eerst eten natuurlijk in een local tent met rijen
wachtenden, weer heerlijk! Kalam betekent pen en kari werk en het is
een eeuwenoude Zuid Indiase techniek. De kalamkari man heet Niranjan en
heeft samen met zijn Vader deze werkplaats. Vader doet ons het tekenen
voor: een houten stokje, omwikkeld met lompen en draad is de pen, die
in een vloeistof van melasse met iron water wordt gedoopt, even
uitknijpen en tekenen maar. Hard drukken voor een dikke lijn, een
beetje voor een dunne. Als hij het voordoet lijkt het makkelijk, maar
het is nog best ingewikkeld als we het zelf proberen. Leuk dat dat
mocht! Je tekening is eerst vaal, maar wordt geleidelijk aan zwart. Ook
hier zijn de katoenen lappen weer voorbewerkt met myrobalam. Heb je een
vlek gemaakt? Geen nood met een nat lapje poets je het weer weg. Ook
vertelt hij hoe zijn vader indertijd door Kamaladevi Chattopadhyay (een
beschermster van Indian arts and craft, overleden in '85) naar het
Victorian and Albertmuseum is gestuurd om de traditionele
kalamkaripatronen te herontdekken.
We krijgen uitvoerig uitleg over het verven, maar het is waarschijnlijk
handiger om hierbij de tekst van het boekje van Ineke te copieren. Ook
had hij een deel geschreven in Paramparik Karigar, een boek over
allerlei handwerken in India, dat heeft Agaath, dus daar kunnen we ook
nog in kijken ( de uitgave was mede moegelijk gemaakt door Tata;
volgens RJ doet die familie toch goed werk, zo rijk als ze zijn).
De zoon zit meer in de handel, verkoopt onder andere ikats uit
Pochampalli, er waren mooie bij, ook mooie kalamkari doeken, trouwens,
die in het ontvangstzaaltje aan de wand hingen. Weer een erg leuk
bezoek!
Omdat we toch in Sri Kalahasti waren moesten we de plaatselijke Shiva
tempel bekijken, die ook de moeite waard is, al is hij niet zo
belangrijk als Tirumali. Liever had ik door het stadje willen dwalen,
maar vooruit, toch de tempel. En dat was maar goed ook want ze hadden
een heilige olifant. Hij en zijn oppasser waren druk in de weer met
slurfzegeningen. Na enige aarzeling leg ik ook een muntje in zijn slurf
en met een heel zacht tikje van zijn slurf kan ik er weer even tegen.
Met foto van Ineke op het moment supreme, knap! Suresh zegt later: Did
you dare? I don't, those elephants can pick you up en throw you
around....Hij gaat nog even voor ons vragen wat al die draadjes en
lapjes in een boom te betekenen hebben. Dat blijkt een
vruchtbaarheidsoffer. Je bindt iets in de boom en als je binnen 6
maanden zwanger bent, moet je pooja doen in de tempel. De sfeer in de
tempel is hier veel gemoedelijker dan in Tirumala, wel zijn er ook
dranghekken, maar de darshan is hier gratis. Overal beelden ,
praalolifanten en paarden, waar we ook foto's van mochten maken. Zelfs
van de muzikanten, die ons wenkten. Ze hebben trommeltjes en
schalmei-achtige instrumenten, met een heleboel rieten eraan. Bijna
waren we te laat bij de bus, zo'n groot complex was het en zoveel te
zien.
We eten op onze kamer clear vegetable soupe, hakka noodles en sweet
lassie toe.
Excursie Kancheepuram, 2004
Na in Mamallapuram enigszins gewend te zijn aan India, gaan we van
daaruit met de bus naar Kancheepuram, de stad van de zijden sari's en
prachtige tempels. Langs hobbelige wegen en door drukke stadjes, waar
alles door elkaar heen krioelt: auto's, riksja's, bussen, vrachtwagens,
fietsers, koeien, voetgangers, waaronder veel schoolkinderen in uniform
en vrouwen in kleurige sari's. Er zijn misschien ooit wel
verkeersregels geweest, maar nu in deze drukte doet men gewoon wat het
beste uitkomt. Hoezo dubbele getrokken streep? Als er ruimte is toeter
je gewoon hard en veel en haal je in! Je houdt je hart vast voor al die
kinderen die op de weg lopen want stoepen zijn er nauwelijks of niet.
We zijn toch ongeschonden en veilig aangekomen in Kancheepuram, na
onderweg al enkele strengen geverfde wol en kettingen te hebben gezien.
Het begint al op een weefreis te lijken. In de stad was voor de
tempelliefhebbers een extra tempel ingelast, maar de weefsters onder
ons kwamen in de straatjes daar tegenover terecht, waar de
werkzaamheden aan de lange kettingen over de volle lengte van de
straat, aan de gang waren. De draadjes die enigszins aan elkaar kleven
na het sterken met rijstwater, moeten los gemaakt worden. Daartoe
worden voorzichtig grote bamboe latten van het begin tot het eind door
de ketting geschoven. De nieuwe ketting wordt daarna draadje voor
draadje aan de oude gedraaid, zodat niet iedere keer de tijdrovende
bezigheid hoeft plaats te vinden van het rijgen van zeer veel, zeer
dunne draden door hevel en riet. We mochten ook in de huizen kijken,
waar op vele getouwen geweven werd aan prachtige weefsels.
Daarna de bus weer in voor een bezoek aan de mooiste tempel van
Kancheepuram: de Sri Ekambaranathar Tempel, gewijd aan Shiva. Gelukkig
mochten we, als niet-Hindoe, de tempel toch bezichtigen. Schoenen uit
en door alle donkere, lange gangen met veel pilaren en prachtig
beeldhouwwerk dwalen. Soms werd je voordat je het besefte betrokken in
religieuze rituelen, waarbij na afloop verteld werd dat je een lang en
gelukkig leven tegemoet ging en voor welke dienst je dan 100 roepies
moest betalen. Niet duur voor een dergelijke verzekering.
Na het bezoek aan de tempel was het de bedoeling om naar de
meester-ontwerper te gaan, maar door een of andere manifestatie in de
stad was de weg daar heen afgezet en zijn we eerst (ook al voor de
nodige sanitaire stop) in een winkel terecht gekomen waar zijden
stoffen, shawls en sari's te koop waren.
Na dit bezoek zijn we dan toch bij de meester-ontwerper aangekomen. Hij
zat met smart op ons te wachten en gaf ons een kijkje in zijn 'keuken'.
Hij maakte prachtige ontwerpen voor dure sari's en tekende nog even een
paar pauwen uit het blote hoofd, welke ontwerpen hij aan ons schonk.
Hij nam ons mee naar de ververij van een van de weverscoöperaties van
de stad. Helemaal achter in het gebouw was een werkplaats waar de zijde
die afgewikkeld was uit de cocons, ontgomd werd . Dat werd door mannen
gedaan, die de strengen zijde in grote kookpotten met gloeiend hete
vloeistof dompelden. Keihard werken in die hitte. Op een andere plek
werden verfstoffen afgewogen.
Tussen alles door een lunch in een Indiaas restaurant voor een thali
(een zuid-indiase meal), alles vegetarisch en overheerlijk, naar binnen
gewerkt met de handen.
Intussen was bij ons, weefsters, het verlangen ontstaan om een
authentieke haspel in ons bezit te krijgen, een werktuig waar garen
opgewonden wordt en van waaraf garen op spoeltjes wordt gewonden voor
de inslag in een weefsel. Het leek ons een leuk souvenir. Alle winkels
waren echter gesloten voor de middagpauze en het leek een onhaalbare
zaak. Maar nadat Mirjam navraag op meerdere plekken had gedaan en
uitleg met handen en voeten had gegeven, was er iemand die het leek te
begrijpen wat we wilden. Kom maar mee, het zou ergens zijn bij een 'big
building'. Nou zijn er bijna alleen maar 'big buildings' dus was het
maar goed dat de beste man voorop liep. Na ongeveer half Kancheepuram
in stevig tempo te hebben doorgelopen, kwamen we aan op de plek van
bestemming: een zaak waar sari's verkocht werden. Slimme man dachten
we, enigszins teleurgesteld, heeft hij ons toch kunnen leiden naar zijn
eigen zaak. Maar nadat we nogmaals zeiden dat het ons om de 'tools'
ging, werden we mee naar beneden genomen waar de weverij was. En daar
lagen ze, de haspels, en op onze vraag om ze te mogen kopen, werd
bevestigend geantwoord en of het een bezwaar was dat er nog zijde op
zat. Vonden wij natuurlijk geen bezwaar en daar gingen we even later
met 5 haspels en 5 schietspoeltjes (ook leuk), na een fotosessie, weer
terug, dit keer met de welverdiende autoriksja.
Daarna hebben we die dingen nog drie weken door India moeten zeulen en
door de douane moeten loodsen (met veel plezier overigens) en nu staan
ze thuis als een trofee.
's Middags hebben we nog een weverswijk bezocht. We mochten uitgebreid
in de huizen kijken, waar alle ruimte optimaal benut werd. Wat ik nog
nooit had gezien was dat de twee kettingen boven elkaar geplaatst waren
met aan weerszijden een wever. Op de grond zat ook nog vaak een oma te
haspelen en tegelijk op een kind te passen die daar met zijn speelgoed
zat te spelen. Intussen werden de mooiste en fijnste weefsels geweven
met prachtige jacquard randen met een vakmanschap waar je U tegen zegt.
Van onze eerste dag in het teken van het weven hebben we met volle
teugen genoten.
Mirjam en Ineke
Chennai- Hyderabad, 2003
Omdat de meeste van ons de volgende ochtend toch niet superfris in
Hyderabad arriveren besluit Robert-Jan om het bezoek aan het Weavers'
Service Centre naar de middag te verplaatsen. Dat het met de
vermoeidheid toch wel meevalt blijkt als in de loop van de morgen alle
gezichten in het centrum van de oude stad opduiken. De sfeer in de stad
is heel bijzonder. Dit begint al als de autoriksja stopt bij de
Charminar. Als we later op de dag genieten van een heerlijke lunch,
kijk ik uit op een paleis uit een sprookje van duizend en een nacht.
We worden aangeklampt door een 'student' die zijn diensten als gids
aanbiedt Gratis!! Bedenkelijk, maar iemand heeft al toegezegd, dus
vooruit maar. Hij vertelt inderdaad het een en ander over de stad en
maakt een aardige wandeling met ons. En vervolgens worden we
binnengeloodst in een heel mooie stoffenwinkel. Zittend op dikke
kussens op de grond, kijken wij onze ogen uit naar de prachtige zijden
ikatstoffen die voor ons uitgerold worden. Als de eigenaar hoort dat
wij uit Nederland komen, laat hij foto's zien van Pepper, de eigenaar
van Capsicum in Amsterdam. En ja, wij kopen natuurlijk een stofje en we
laten er ter plekke een bloesje van naaien. Zondagavond klaar, wordt
bezorgd aan het hotel. Onze 'student' leidt ons vervolgens naar een
winkel met parels, ja, de beroemde parels van Hyderabad. Maar ach,
sommigen wilden ze toch al meenemen en nu hoeven we er al niet naar te
zoeken. En ons 'studentje' heeft waarschijnlijk een heel goeie dag.
Wachtend op Robert-Jan ontdek ik het postkantoor. Opletten dat al je
kaarten gestempeld worden, was de waarschuwing. Ik lever ze één voor
één aan. En het mannetje achter het loket moet steeds harder lachen.
Wat is er toch voor bijzonders in dit land dat de mensen zo aardig
maakt?
Na al deze avonturen bezoeken we het Weavers' Service Centre. Alles
hier staat al in het teken van de ikat, een voorproefje voor de komende
dagen. De grote stukken in een patroon worden met zwart rubber
afgebonden, de kleine stukjes gewoon met katoen. De scheringen worden
gemaakt met een stokje, met een opening in de lengte, waar de
kettingdraad doorheen loopt. Zeker met hun dunne garens een vondst. Bij
het afbinden wordt er gebruik gemaakt van een marking-thread. Er wordt
veel kleding (sari's) geweven, meestal in inslagikat. De inslagikat is
bijzonder, als ze een perfect kledingsstuk willen afleveren gebruiken
ze dubbelikat. Opvallend zijn ook de patroontjes, allemaal afkomstig
uit de traditionele telia rumals. Heel bijzonder vind ik ook dat de
ikatketting niet wordt opgeboomd maar in een stevige knoedel achter de
hevels hangt. Doel: als je nadat je een stuk geweven hebt je ketting
aan de voorkant opboomt, kun je de spanning van de restketting
makkelijker bijstellen en eventueel corrigeren...Ik krijg steeds meer
bewondering voor deze mensen...
Mia
REISDAGBOEK WEVERSROUTE <
reisdagboeken
< reizen
<
start